لایه‌لایه شدن پوست اطراف ناخن‌ها: علت و درمان

wgeg

لایه‌لایه شدن پوست اطراف ناخن انگشتان دست ممکن است به معنی وجود طیفی از علل از شستشوی زیاد بدون مرطوب کردن مناسب گرفته تا عفونت و ابتلا به بیماری‌های داخلی پیچیده دیگر باشد. بدون دانستن سوابق پزشکی یا توضیح دقیق اتفاقاتی که افتاده است (و بدون مشاهده آن) به طور دقیق نمی‌توان گفت که چه اشکالی پیش آمده است.

علل و اقدامات درمانی

عوامل زیادی باعث ایجاد پوسته‌پوسته شدن پوست اطراف انگشتان می‌شوند که تعدادی از آنها عبارتند از:

واکنش‌های آلرژیک

انواع مختلف آلرژی‌ها ممکن است باعث واکنش‌های پوستی شدید شوند. استفاده از لاک ناخن، استفاده زیاد از صابون، آلرژی نسبت به نیکل و لاتکس یا تحریک ناشی از حلال‌ها و مواد شوینده ممکن است باعث لایه‌لایه شدن ناخن انگشتان دست شوند.

اقدامات درمانی: بهترین روش این است که به مدت ۳ تا ۴ هفته در معرض آلرژن‌های احتمالی قرار نگیرید تا ببینید که آیا اوضاع بهتر می‌شود یا نه.

عادات بد

عادات عصبی ممکن است باعث بیماری ناخن و پوشش‌های پوستی بدن شما شود. جویدن یا کندن ناخن‌ها ممکن است به آنها آسیب رسانده و حتی باعث بروز عفونت‌های پوستی شود. پوست آسیب‌دیده یا زخم شده اگر باعث شود که ریشه ناخن از بین برود می‌تواند یکی از دلایل لایه‌لایه شدن ناخن باشد.

اقدامات درمانی: یک راه حل ساده برای درمان قطع عادت ناخن جویدن است. ممکن است چندین روز طول بکشد که شما این عادت را ترک کنید ولی لطفاً صبور باشید.

کمبود مواد معدنی

برخی افراد بر این باورند که کمبود مواد معدنی مانند کلسیم و ویتامین‌های دیگر ممکن است باعث لایه‌لایه شدن پوست اطراف ناخن شوند. کمبود این مواد معدنی به طور مستقیم باعث خشک شدن پوست می‌شود که احتمال لایه‌لایه شدن آن را در انتهای ناخن افزایش می‌دهد.

اقدامات درمانی: باید از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید که مقادیر کافی فیبر، چربی‌های سالم، کربوهیدرات‌ها، مواد معدنی، ویتامین‌ها و پروتئین بدن شما را تأمین کند.

بیماری‌های پوستی

لایه‌لایه شدن پوست اطراف ناخن‌ها ممکن است به دلیل ابتلا به برخی بیماری‌های پوستی نیز رخ دهد. پسوریازیس، اگزما و دیسیدروز برخی بیماری‌های شایع هستند که باعث بروز این عارضه می‌شوند.

• اگزما: نوعی التهاب پوست است که باعث خشک شدن و خارش پوست می‌شود. این بیماری به عنوان درماتیت آتوپیک نیز شناخته می‌شود.
  • پسوریازیس: یک بیماری شایع پوستی است که بر چرخه عمر سلول‌های پوستی تأثیر می‌گذارد. تجمع سریع سلول‌ها در سطح پوست در بیماران مبتلا به پسوریازیس باعث شکل‌گیری لکه‌های قرمز و پوسته‌های ضخیم نقره‌ای رنگ می‌شود.
  • دیسیدروز: دیسیدروز همچنین به عنوان پیمفولیکس یا دیسیدروتیک نیز شناخته می‌شود و یک بیماری نادر است که باعث ایجاد تاول‌های کوچک پر از مایع در اطراف ناخن‌ها و کف دست‌ها می‌شود. این بیماری ممکن است باعث لایه‌لایه شدن پوست اطراف ناخن‌ها شود.

اقدامات درمانی: برای افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی، مراجعه سریع به پزشک و مشورت با وی بسیار مهم است. پزشک وضعیت شما را بررسی کرده، بیماری را تشخیص داده و سپس روش درمانی مقتضی را به کار می‌گیرد.

عفونت

عفونت‌های خفیف مزمن که معمولاً به دلیل رطوبت‌های مخمری بروز می‌کند ممکن است باعث لایه‌لایه شدن پوست اطراف ناخن‌ها شود.

اقدامات درمانی: برای درمان این بیماری‌ها، شما باید آنتی‌بیوتیک مصرف کنید. علائم و نشانه‌های عفونت سه روز پس از شروع درمان بهبود می‌یابند. اگر عفونت به جای بهبودی، تشدید شد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.